Bolest při milování a rázová vlna

Ženy si občas stěžují na bolesti v oblasti poševního vchodu, která nejčastěji vzniká následkem chronických zánětů, operací v oblasti genitálu, po porodu či v rámci menopauzy. Bolest při sexu není vůbec raritní záležitost, podle velkých studií trpí bolestí v souvislosti se sexem v průběhu života skoro každá druhá žena.

Většina těchto žen dostala od svého gynekologa zprávu, že jejich pochva a vulva (tedy zevní genitál), jsou zcela v normě. Do ordinací sexuologů přicházejí i ženy, které byly svým lékařem poučeny, že to mají „v hlavě“, mají si dát „panáka“ a vše půjde dobře. Řeč je o diagnóze zvané vulvodynie, tedy bolest vulvy, která znemožňuje ženám normální, bezbolestnou soulož.

Jak tato bolest přesně vzniká, o tom se v odborném světě stále spekuluje. Existují hypotézy o vytvoření patologických nervových zakončeních následkem dlouhodobého dráždění a s tím související změny výživy kůže a sliznice v dané oblasti. Nebo o důsledku porodů – jenže si na vulvodynii stěžují i nikdy nerodivší a někdy i panny. U ženy se bolest projevuje buď v klidovém stavu, nebo když je oblast drážděna – např. chci si zavést tampon, prsty či penis do pochvy. Ženy popisují bolest jako ostrou, palčivou či bodavou.

V sexuologické praxi preferujeme komplexní přístup – zajímá nás celkový stav ženy nejen po zdravotní stránce, ale také po stránce psychické a sociální – otázka spokojenosti v práci, ve vztazích, existenciální problémy, náboženské otázky. Důležité jsou otázky vývoje sexuality již od dětství, sexuální výchova, především v rodině, jak žena se sexem začínala, zda neprožila sexuální trauma ve formě nátlaku na svou intimní oblast. Podrobně se vyptáváme na období začátku bolesti, vztah s partnerem, na atmosféru v souvislosti se sexualitou – mají-li oba dostatečný časoprostor na přípravu, „předehru“ chceme-li, obavy a úzkost před intimním kontaktem, otevřenost intimní komunikace mezi oběma partnery. Vzhledem k faktu, že problémy v oblasti sexu jsou nejčastěji párového charakteru, ptáme se i na sexuální obtíže u partnera – i ty se někdy mohou přesmyknout ve vulvodynii. Nezřídka spolupracujeme s dalšími odborníky, především s rehabilitačními terapeuty, kteří se specializují na oblast pánevního dna, dále s anesteziology, kteří se koncentrují na léčbu bolesti.

V běžné sexuologicko-gynekologické praxi se využívají lokální preparáty snižující bolest, léky vyživující sliznici poševního vchodu, čímž lze zvýšit odolnost proti poranění a zánětu. V současnosti však se rýsují nové možnosti. Proto zveme vhodné kandidátky do studie ošetření rázovou vlnou, což je neinvazivní metoda založená na fyzikálním vlnění (podobně jako ultrazvuk). Pro zajímavost - u mužů již je rázová vlna zavedenou metodou, kterou využíváme na léčbu poruch erekce a chronický zánět prostaty. U žen zatím pilotní studie slibně ukazuje zlepšení a opětovný návrat do sexuálního života u více než poloviny žen. Zdá se to málo? Naopak, uvědomme si, že jde o ženy, které již absolvovaly mnohdy vícečetné pokusy o terapii, a zatím jim nic nepomohlo.

Podstatnou součástí studie je pravidelný kontakt se sexuologem, kde má žena možnost konzultace a ozřejmení případných nejasností.

Jak tedy může žena zařídit, aby se dostala do studie TH kliniky?

• Musí cítit bolest ve vchodu poševním, která znepříjemňuje soulož, ale třeba i manipulaci v té oblasti (typicky zavedení tamponu)
  • Měla by být gynekologicky vyšetřena a mít potvrzeno, že neprodělává akutní zánět pochvy nebo vulvy
  • Nesmí být těhotná
  • Potřebuje si udělat čas 2x týdně asi na 20 minut po dobu 6 týdnů a zajet na pražské pracoviště
  • Přihlásí se do studie na telefonu 222 363 555 nebo emailem na objednani@thklinika.cz

Kolik ji léčba bude stát?

Ani korunu. Jde o odbornou studii, v jejímž rámci je vše hrazeno.

Kdo se jí bude věnovat?

2 ženy, gynekoložka MUDr. Vrzáčková a gyn. sestra Martina

Je ošetření bolestivé?

Ani trochu. Rázová vlna malé intenzity vyvolá nanejvýše krátkodobý pocit svědění, který po aplikaci odezní, ale ani tento jev není častý.

MUDr. Ondřej Trojan + MUDr. Petra Vrzáčková

Mám zájem o zařazení do studie „vulvodynie“